Waarom adverteren op Facebook effectief is

Adverteren op Facebook hoort in jouw strategie thuis

“Je moet echt gaan adverteren op Facebook ” heb je al zó vaak gehoord. De targetmogelijkheden schijnen eindeloos te zijn en je schijnt zelfs bezoekers van je website opnieuw te kunnen bereiken. Maar waarom zijn Facebook-advertenties zo effectief? Hoe werkt het nou precies? En wat kost het eigenlijk? Deze en andere vragen beantwoorden we hieronder.

Gebruik van Facebook
In Nederland zijn momenteel 10,4 miljoen gebruikers van Facebook, zo blijkt uit het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017’ van Newcom Research. Hiermee is het na WhatsApp (10,9 miljoen gebruikers) het grootste social media platform van Nederland. Van de 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers, zijn er maar liefst 7,5 miljoen die het platform dagelijks gebruiken. Wederom scoort Facebook hier de tweede plaats achter WhatsApp. Met deze indrukwekkende cijfers laten WhatsApp en Facebook andere social media platformen als YouTube, LinkedIn, Instagram en Twitter steeds verder achter zich. Met name op het gebied van dagelijks gebruik zijn WhatsApp en Facebook hun concurrenten ver vooruit.

Wanneer we vervolgens kijken naar het percentage gebruikers per leeftijdscategorie zien we iets unieks. Facebook is het enige platform dat bij alle leeftijdscategorieën meer dan 60% scoort. Bovendien staat Facebook bij alle leeftijden in de top-3 van meest populaire social media platform. En vanaf het 65e levensjaar is Facebook zelfs het meest gebruikte social media. Deze feiten tezamen zorgen er niet alleen voor dat Facebook een enorm bereik heeft, maar dat het ook nog eens voor alle leeftijden kan worden ingezet als advertentietool.

Gebruik social media naar leeftijd
Gebruik social media naar leeftijd

Targetting via Facebook
Daarnaast bezit Facebook nog een unieke eigenschap. En deze eigenschap maakt het platform een waar walhalla voor adverteerders en marketeers. Facebook heeft namelijk zo ongelooflijk veel data van haar gebruikers verzameld dat het eindeloze mogelijkheden biedt op het gebied van targetting. Zo kun je bijvoorbeeld een doelgroep selecteren op basis van geografie, locatie, taal, interesses, gedrag of connecties. Daarbovenop, alsof dit nog niet specifiek genoeg was, kun je selecties aan elkaar koppelen. Je kan dus een doelgroep samenstellen van mannen tussen de 24 en 38 jaar, die in Nederland wonen, geïnteresseerd zijn in sport en graag reizen. Daarbij kun je ook bepaalde selecties uitsluiten, zoals bijvoorbeeld iedereen binnen voorgenoemde doelgroep die nog aan het studeren is. Zoals reeds gezegd: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Website referrals
Oké, dus via Facebook kun je veel mensen bereiken. Maar komen die mensen ook daadwerkelijk naar je website toe? Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, moet we kijken naar ‘traffic referral bronnen’. Oftewel: via welke bron kwam men uiteindelijk op een website terecht. Het Amerikaanse internet marketingbureau Parse.ly doet hier voortdurend onderzoek naar. Zij tracken per maand miljarden page views wereldwijd en kunnen daar hele duidelijke conclusies uit trekken. Zo hebben zij vastgesteld dat in juli 2015 Facebook officieel is voorbijgegaan aan Google* wanneer het gaat om website referrals. Op dit moment komt meer dan 40% van alle website traffic binnen via Facebook.

* Onder ‘Google websites’ verstaat Parse.ly alle websites die onderdeel zijn van Google. Dus Google.com, Google.nl, Google News etc.

Lage kosten
Hoeveel adverteren op Facebook precies kost, hangt volledig af van je budget, je doelgroep en hoe je adverteert. Zo kun je bijvoorbeeld een bericht boosten, maar je kunt ook een advertentiecampagne opzetten. Bij beide opties worden de kosten anders berekend. Maar het speelt ook mee hoe specifiek je je doelgroep definieert. Wanneer je namelijk samen met een andere advertentie op dezelfde doelgroep focust, gaat de advertentieplek naar de advertentie met het hoogste bod en de grootste relevantie score. Je kunt van tevoren dus niet precies weten hoeveel je advertentie precies gaat kosten. Daarom kun je op verschillende manieren je budget instellen: bijvoorbeeld een maximum budget per dag of een looptijdbudget. Hoe het ook zij, het minimale dagbudget voor een campagne is € 1,00 en als je geluk hebt, kun je al een advertentieclick krijgen voor € 0,01. Met een budget van slechts een paar euro per dag is het dus al mogelijk een succesvolle advertentiecampagne draaien.

Remarketing
Tot slot wil ik het kort hebben over remarketing. Remarketing is een vorm van online adverteren waarmee je mensen kunt bereiken die jouw website al eens hebben bezocht. Misschien heb je het zelf weleens meegemaakt: je hebt op de website van Zalando een paar schoenen bekeken en telkens wanneer je op Facebook komt, krijg je een advertentie te zien van datzelfde paar schoenen. Dit werkt als volgt. Nadat jij een stukje code op je website hebt geïnstalleerd, kan Facebook een gebruiker herkennen die jouw website heeft bezocht. Je kunt vervolgens als advertentiedoelgroep instellen alle Facebook-gebruikers die in de afgelopen periode jouw website hebben bezocht. En binnen die doelgroep kun je zelfs nog verder segmenteren. Dus bijvoorbeeld alle vrouwen in de leeftijd van 24 tot 27 jaar, woonachtig in Amsterdam, die in de afgelopen periode jouw website hebben bezocht. Mede om deze optie is adverteren op Facebook interessant voor bijna alle bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *