5 Tips om een e-mail marketing strategie op te zetten
Je kent het wel: aan het einde van de maand verstuur je altijd trouw een digitale nieuwsbrief. En iedere maand weer moet er op het laatste moment input worden geleverd. Het opstellen, redigeren en testen kost altijd vreselijk veel tijd waardoor andere, belangrijke dingen stil komen te liggen. En waar doe je het eigenlijk voor? Wat levert die nieuwsbrief jouw bedrijf nou eigenlijk op? Herkenbaar?
Veel bedrijven hebben ditzelfde probleem. Er is vaak geen duidelijke doelstelling geformuleerd voor e-mail marketing waardoor het een beetje het onderschoven kindje is geworden. Daarnaast weten veel bedrijven niet wat de mogelijkheden zijn van e-mail marketing en zetten het daardoor veelal verkeerd in. Wij geven je vijf tips om een succesvolle e-mail marketing strategie op te zetten.
1. Meetbare doelstellingen
Het begint allemaal met wat je wilt bereiken met e-mail marketing. Grofweg zou je alle doelen in drie categorieën kunnen indelen: werven, behouden en groeien.
Werven: bijvoorbeeld het aantrekken van prospects en (uiteindelijk) nieuwe klanten.
Behouden: bijvoorbeeld het op pijl houden van je huidige klantbestand.
Groeien: bijvoorbeeld het groeien vanuit het bestaande klantbestand door bijvoorbeeld cross- en up-selling.
Bepaal vervolgens voor welk doeleinde jouw bedrijf e-mail marketing in gaat zetten en hang er een meetbare doelstelling aan. Bijvoorbeeld: “over 3 maanden wil ik 50 nieuwe prospects binnenhalen”, of “binnen 6 maanden wil ik dat 20 bestaande klanten opnieuw iets hebben gekocht”. Het meetbaar maken van je doelen is essentieel. Alleen op die manier kun je bepalen of je datgene bereikt wat je van tevoren had gepland. Formuleer je doelstellingen daarom zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden). Het bepalen van concrete doelstellingen stelt je tevens in staat om tussentijds de campagnes bij te sturen of tijdig stop te zetten.
2. De juiste campagne
Zodra je de doelstellingen hebt bepaald, is het zorg om de juiste e-mail campagnes op te zetten. Hieronder hebben we per categorie beschreven welke doelen erbij horen en welke campagnes daaraan gekoppeld kunnen worden.
Werven:
Doel: het verkrijgen van klantgegevens en het verwelkomen van nieuwe prospects. De klantgegevens die je verkrijgt zijn bedoeld om eerste salesacties op uit te kunnen voeren. Bijvoorbeeld contactgegevens, of basisinformatie over het bedrijf van de prospect (branche, grootte bedrijf, functie etc.).
Campagnes: dit kun je doen door middel van bijvoorbeeld een aanmeldpagina op je website, een aanmeld pop-up, een gratis brochure, een maandelijkse nieuwsbrief of een promo-campagne voor je nieuwsbrief op social media. Zorg er bij je campagne voor dat de prospect altijd basisgegevens moet achterlaten voordat hij iets van je krijgt.
Behouden:
Doel: het onderhouden van een klantrelatie, het stimuleren van loyaliteit, het verhogen van klantretentie en het verhogen van klantwaarde. Uiteindelijk wil je zo’n sterke band met jouw klanten dat ze niet meer weg willen gaan.
Campagnes: nazorg mailing, enquête mailing, vragen om reviews, service mailings of bijvoorbeeld mailings tijdens verjaardagen en feestdagen. Alle mailings zijn erop gericht om voor de klant een extra meerwaarde te vormen.
GRATIS E-PAPER: 37 TIPS VOOR E-MAILS DIE WORDEN GEOPEND, GELEZEN EN CONVERTEREN.
EEN MUST VOOR IEDERE MARKETEER!
Groeien:
Doel: het verrijken van de klantdata en het verkopen van een product of dienst. Het verrijken van de klantdata is erop gericht om inzicht te krijgen in de wensen en behoefte van de klant. Hierop kan vervolgens worden ingesprongen door de juiste aanbiedingen toe te zenden, of bijvoorbeeld een nieuw product of dienstverlening op te zetten.
Campagnes: een welkomstcampagne voor nieuwe klanten, een nieuwsbrief speciaal voor klanten, actiemails ten behoeve van cross- en up-selling.
3. A/B-tests
Uiteindelijk wil met iedere mailing het optimale resultaat behalen. Je wilt dat de e-mails veel worden geopend, dat ze goed worden gelezen en dat er veel wordt geconverteerd. Een handige tool hiervoor is A/B-testing. Bij een A/B-test stel je van een bepaalde mailing twee verschillende versies op. Deze versies stuur je ieder naar een kleine groep van je e-mail bestand. Je Email Service Provider (bijvoorbeeld MailChimp of Mailplus) bepaalt vervolgens welke van beide versies het beste scoort en stuurt die versie naar de rest van de e-mail adressen.
A/B-tests kun je uitvoeren op zowel content als design. Zo kun je bijvoorbeeld gaan spelen met de onderwerpregel, de naam van de afzender, de teksten, de afbeeldingen, het design van de mailing, of met de formulering van je call-to-action. Het is aan te raden om bij iedere mailing een A/B-test uit te voeren. Maar test niet met allemaal verschillende onderdelen (bijvoorbeeld het design én de teksten), want dan is het erg lastig conclusies te trekken.
4. Meten is weten
Het interessante aan e-mail marketing is dat bijna alles te meten is. Hoeveel mensen openen een mailing, hoeveel mensen klikken op de links in de mailing, op welke dag en tijdstip is de click-through rate het hoogst, hoeveel mailings moeten worden verzonden om een prospect te converteren enzovoorts. Het is dan ook van groot belang dat deze statistieken voortdurend in de gaten worden gehouden en dat op basis van de bevindingen, en de gestelde doelstellingen, tijdig en adequaat wordt bijgestuurd. Het kan zelfs raadzaam zijn om de rapportages van de verschillende e-mail campagnes in het wekelijkse managementoverleg te bespreken.
5. Goede planning
Tot slot is het belangrijk dat e-mail marketing niet ‘even tussendoor’ wordt gedaan. Zorg ervoor dat je tijdig begint met het opstellen van de mailing en dat er voldoende ruimte is om te redigeren en te testen. Maak daarom een duidelijke planning waarmee je een aantal maanden vooruit kunt werken. Wanneer verstuur je welke mailing, wat is het doel van die mailing, wat is de doelgroep, wat is de inhoud en welke medewerker doet wat? Dit zijn allemaal onderdelen die in de planning moeten worden vastgelegd.
Conclusie
Mits goed ingezet, is e-mail marketing een enorm waardevolle tool om de gestelde bedrijfsdoelen te behalen. Het is dan wel essentieel dat er duidelijke strategie wordt gehanteerd. Hiervoor moeten concrete doelstellingen voor e-mail marketing worden geformuleerd, moeten de juiste campagnes worden ingezet en moet er veel worden getest en gemeten. Een duidelijke planning zorgt er tenslotte voor dat de mailings tijdig worden opgesteld en van de juiste kwaliteit zijn.
Update: omzetstijging tot wel 280%
Je herkent het vast wel: je krijgt een e-mail van Bol.com: “Gefeliciteerd met je verjaardag. Hier heb je € 10,- winkeltegoed.” Dit is een voorbeeld van marketing automation. Automatisch gegenereerde e-mails waar de verzender werkelijk niks voor hoeft te doen. Het mooiste? Dit kan een omzetstijging opleveren tot wel 280%!!